Dealing with Emotions and Feelings through Reading and Writing: A Commitment with Mental Health Care
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Resumen en ingles
This paper stands for the idea of social responsibility that someone who teaches has. Having the aim of not separating the human being as an emotional subject from academic training, the researcher proposes the integration of emotions and feelings into the curriculum as a tool to promote mental health care. Such integration has two components: a linguistic component and a psychological component, that seek to strengthen the linguistic abilities while simultaneously taking care of mental health, specifically emotional intelligence abilities. As a result, it was found that students, ages thirteen to seventeen years old, were able to read critically and generate debate with the purpose of creating a constructed critical thinking related to their emotions that also produced texts that not only helped them to develop abilities in reading and writing but also made them more aware of their emotions. Keywords: Mental health, emotional intelligence, reading, writing, experimental research
Resumen en español
Está investigación parte de la idea de la responsabilidad social que tiene quien enseña. Con el propósito de no separar al humano como sujeto emocional de la formación académica, la investigadora propone la integración de las emociones y sentimientos en el currículo como una herramienta para promover el cuidado de la salud mental. Tal integración tiene dos componentes: Un componente psicológico y un componente lingüístico; que busca fortalecer habilidades lingüísticas mientras simultáneamente se cuida de la salud mental al fortalecer habilidades de inteligencia emocional. Como resultado, se encontró que los estudiantes (en edades de trece a diecisiete años) eran capaces de leer críticamente y debatir con pensamiento crítico temas relacionados con sus sentimientos y emociones. También produjeron textos que no solo les ayudaron a fortalecer sus habilidades de lectura y escritura, sino que también los hicieron más conscientes de sus emociones. Palabras claves: Salud mental, inteligencia emocional, lectura, escritura, investigación experimental.