Publicación:
The use of project work to support the meaningful learning of english in 10th graders at jorge eliecer gaitán school

dc.contributor.authorCorrea Guzmán, Jose Miguelspa
dc.contributor.colaboratorTello Rueda, Leyla Yined (Directora)spa
dc.date.accessioned2014-12-03T14:55:20Z
dc.date.available2014-12-03T14:55:20Z
dc.date.issued2013
dc.description163 Páginasspa
dc.description.abstractEste estudio analiza el uso de trabajos por proyectos para apoyar el aprendizaje significativo de inglés en estudiantes de grado 10º de la I.E. Jorge Eliecer Gaitán de Ibagué- Tolima. Este estudio se llevó a cabo durante veinte secciones de clases, teniendo en cuenta las cinco etapas de trabajo descritas por Wrigley (1998) y la espiral de investigación-acción propuesta por Kemmis & Mc Taggart (1998). Los resultados de esta investigación de aula que fueron obtenidos a través de la triangulación de datos provenientes del diario del docente investigador, la guía del par observador y los cuestionarios a los estudiantes muestran evidencias de aprendizaje en los participantes, sus reacciones a través de las etapas de trabajo por proyectos y sus cambios potenciales en el aprendizaje de inglés los cuales apoyaron el aprendizaje significativo del inglés durante el desarrollo de esta investigación-acción, basada en el trabajo por proyectos. Esta investigación también provee un mejor entendimiento sobre la implementación de trabajo por proyectos para la enseñanza del inglés en el contexto de la enseñanza pública en Colombia.spa
dc.description.abstractABSTRACT This study analyzes the use of project work to support meaningful learning of English in 10th graders at Jorge Eliecer Gaitán from Ibagué, Tolima. This study was carried out during twenty class sessions, taking into account the five stages of project work described by Wrigley (1998), and the action research spiral proposed by Kemmis & Mc Taggart (1998). The results of this classroom research obtained though the triangulation of data from the researcher-teacher’s journal, the peer observer’s guide, and the student’s questionnaires show evidences of participants’ learning, their reactions towards the project work stages, and changes in the participants’ learning of English, which supported meaningful learning of English during the development of this action-research, based on project work. This research also provides a better understanding of the implementation of project work for teaching English in the context of public education in Colombia.spa
dc.description.tableofcontentsLIST OF FIGURES 1 LIST OF TABLES 1 LIST OF ANNEXES 2 RESUMEN 3 ABSTRACT 4 1. CHAPTER ONE: INTRODUCTION 5 1.1. DESCRIPTION OF THE PROBLEM 5 1.2. JUSTIFICATION 7 1.3. OBJECTIVES 8 1.3.1. General Objectives 8 1.3.2. Specific Objectives 8 1.4. RESEARCH QUESTIONS 8 1.5. THEORETICAL FRAMEWORK 8 1.5.1. Project Work 9 1.5.1.1. Definition of project work 9 1.5.1.2. Characteristics of project work 9 1.5.1.3. Advantages of project work 10 1.5.1.4. Stages of project work 11 1.5.1.5. Types of project work 12 1.5.2. Meaningful Learning 12 1.5.2.1. Definition of meaningful learning 12 1.5.2.2. Characteristics of meaningful learning 13 1.5.2.3. Meaningful learning vs. rote learning 14 1.5.3. Previous Studies 15 2. CHAPTER TWO: METHODOLOGY 16 2.1. TYPE OF RESEARCH 16 2.2. RESEARCH CONTEXT AND PARTICIPANTS 16 2.3. PROCEDURES AND DATA COLLECTION INSTRUMENTS 17 2.3.1. Survey 17 2.3.2. Video Recording 17 2.3.3. Teacher’s Journal 17 2.3.4. Peer Observer’s Guide 18 2.3.5. Students’ Questionnaire 18 2.3.6. Students’ Projects 18 2.4. DESCRIPTION OF CYCLES 19 2.4.1. First Cycle 19 2.4.2. Second Cycle 20 2.4.3. Third Cycle 21 3. CHAPTER THREE: DATA ANALYSIS 22 3.1. ANALYSIS OF THE INITIAL SURVEY 22 3.2. PARTICIPANTS’ LEARNING EVIDENCES 25 3.2.1. Participants’ Learning Evidences: Cycle 1 26 3.2.2. Participants’ Learning Evidences: Cycle 2 28 3.2.3. Participants’ Learning Evidences: Cycle 3 30 3.3. PARTICIPANTS´ REACTIONS 32 3.3.1. Participants´ Reactions: Cycle 1 35 3.3.2. Participants´ Reactions: Cycle 2 37 3.3.3. Participants´ Reactions: Cycle 3 40 3.4. PARTICIPANTS’ PERCEIVED CHANGES 43 3.3.1. Participants’ Perceived Changes: Cycle 1 44 3.3.2. Participants’ Perceived Changes: Cycle 2 46 3.3.3. Participants’ Perceived Changes: Cycle 3 48 3.5. GLOBAL ANALYSIS OF THE RESULTS 50 4. CHAPTER FOUR: CONCLUSIONS & IMPLICATIONS 60 4.1. CONCLUSIONS 60 4.2. IMPLICATIONS 62 4.3. LIMITING FACTORS AND FUTURE RESEARCH 63 REFERENCES 64 ANNEXES 66spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.citationCorrea Guzmán, Jose Miguel. The use of project work to support the meaningful learning of english in 10th graders at jorge eliecer gaitán school. Ibagué : Universidad del Tolima, 2013. <http://repository.ut.edu.co/handle/001/1336>spa
dc.identifier.localT 0513 001
dc.identifier.otherCD3699
dc.identifier.urihttps://repository.ut.edu.co/handle/001/1336
dc.language.isoengspa
dc.publisherIbagué : Universidad del Tolima, 2013.spa
dc.publisher.providerCountry170 COL COspa
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/spa
dc.subjectTrabajo por proyectosspa
dc.subjectAprendizaje significativospa
dc.subjectEnseñanza del inglés como lengua extranjeraspa
dc.subjectProject workeng
dc.subjectMeaningful learningeng
dc.subjectTeaching English as a foreign language.eng
dc.thesis.disciplineUniversidad Del Tolima, Facultad De Ciencias De La Educacion, Licenciatura En Inglésspa
dc.thesis.grantorTello Rueda, Leyla Yined (Directora)spa
dc.thesis.levelPregradospa
dc.thesis.nameLicenciado en Inglésspa
dc.titleThe use of project work to support the meaningful learning of english in 10th graders at jorge eliecer gaitán schooleng
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.type.dcmi-type-vocabularyTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/updatedVersionspa
dspace.entity.typePublication
Archivos
Bloque de licencias
Mostrando1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
227 B
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: