Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ut.edu.co/handle/001/3006
Título : Fortalecimiento de competencias ciudadanas a partir de estrategias lúdico - pedagógicas encaminadas en la búsqueda de una sana convivencia
Autor : Perdomo Aldana, Emilce
Viveros Cruz, Leydi Yanina
Palabras clave : pedagogía
comunidades escolares
ambiente educativo
aprendizaje
Fecha de publicación : 2018
Editorial : Ibagué : Universidad del Tolima, 2018
Citación : Perdomo Aldana, Emilce & Viveros Cruz, Leydi Yanina. Fortalecimiento de competencias ciudadanas a partir de estrategias lúdico – pedagógicas encaminadas en la búsqueda de una sana convivencia. Ibagué : Universidad del Tolima, 2019.
Resumen : El presente trabajo de investigación formativa se centra en construir una propuesta pedagógica que fortalezca las competencias ciudadanas para una sana convivencia involucrando la lúdica, como estrategia de aprendizaje. Este proyecto se desarrolló con niñas y niños de transición del Colegio Liceo Infantil Grandes Ideas con base en una metodología cualitativa con un enfoque etnográfico, logrando la caracterización de discursos y prácticas pedagógicas que circulan en dicha institución, y con el enfoque de Investigación - Acción; allí se intervino con actividades para la comunidad educativa y con la construcción de un proyecto pedagógico de aula focalizadas en las necesidades de las niñas y niños; despertando en ellos interés, logrando la participación de cada uno en las dinámicas, la socialización e interacción creando lazos de afectividad y el reconocimiento del otro. Se pretende con lo anterior fortalecer a los estudiantes con valores éticos, para estar preparados para convivir en paz y de manera pacífica en armonía siendo tolerantes frente a la resolución de conflictos. Palabras Claves: Competencias Ciudadanas, lúdica, comunidad educativa, valores.
In the integral formation of the child from the first years of life, it is fundamental that the development of activities are directed in the citizen’s competences involving the ludics, values such as the respect, tolerance which takes a lot of time in the field of Education, allowing one to socialize and integrate in a pacific manner. As a complement to the formative research in Child Pedagogy, an undergraduate program offered by the University of Tolima, a project was carried out, which was focused on a pedagogical proposal to strengthen the interpersonal relationships ties or affective bonds in the school environment. This was developed with both girls and boys of the transition level from College Liceo Infantil Grandes Ideas were raised through a formative research process by developing the qualitative methodology that takes place within the institutional framework as well as action research ; achieving the characterization of discourses and pedagogical practices that circulate in the given institution. In addition to that, the institution took into account the contributions of theorists that allowed the recognition of the importance of the civic competencies for the auto-formation of the Individual. Different recreational and ludic pedagogical activities were carried out, which were focused on the needs of both girls and boys; Arousing in them interest, which resulted to the participation of each one of them in the dynamics, socialization and interaction, creating bonds of affection and the acknowledgement of each other. Finally, it was possible to form human beings with ethical values, who are prepared to learn to live together peacefully in harmony, and with the ability of being tolerant towards the resolution of a conflict. Keywords: Citien´s competences, ludics, educational community, values.
Descripción : 100 p. Recurso Electrónico
URI : http://repository.ut.edu.co/handle/001/3006
Appears in Collections:JCDA. Tesis y Trabajos de Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T 0829 314 CD7058.pdf1,37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons